• ۰۲۱-۶۶۷۵۰۰۴۲ - ۰۲۱-۶۶۷۱۱۶۰۵

    info@petrojoosh.com

  • تهران ، خیابان حافظ، خیابان سرهنگ سخایی، کوچه سادات شریف ، نبش کوچه میرزایی ، پلاک ۱۲ ، زنگ ۳ ، طبقه دوم

  • Open 09:00 am

    Close 05:00 pm

اخبار و مقالات

اخبار و مقالات

    راه‌اندازی خط دریایی ترکیه – قطر / انتقال دریایی کالا در 10 روز

    ترکیه و قطر برای راه‌اندازی خط دریایی حمل کالا از ترکیه به قطر توافق‌نامه امضا کردند.
    به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت شبکه "الجزیرة"، این توافق در حاشیه نشست تجار و تولیدکنندگان مواد غذایی ترکیه و قطر در ازمیر ترکیه به امضای مقامات 2 کشور رسید.
    "مصطفی خاقان صافی" رئیس شورای مدیریت بندر "درینجه" در استان "قوجاایلی" ترکیه گفت که بر اساس توافق صورت گرفته خط دریایی مستقیم برای تبادل تجاری بین این بندر و بندر "حمد" قطر ایجاد خواهد شد.
    این خط دریایی از اکتبر (آبان ماه) آینده آغاز به کار خواهد کرد.
    صافی افزود: کالاهای تجاری از طریق این خط دریایی در مدت 8 تا 10 روز بین ترکیه و قطر جابجا خواهند شد و در هفته 3 محموله کالاهای تجاری از طریق این مسیر از ترکیه به قطر منتقل می‌شود.
    هم اکنون ترکیه به وسیله هواپیما کالاهای تولیدی خود را به قطر صادر می کند. با راه اندازی خط دریایی، قطعا حجم کالاهای صادراتی ترکیه به قطر افزایش چند برابری خواهد داشت.
    پیش از این قطر کالاهای ضروری به ویژه موادغذایی خود را از عربستان سعودی و امارات تامین می‌کرد. روابط قطر از حدود 2 ماه پیش با عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر دچار تنش و در نهایت قطع شد. هم اکنون عربستان سعودی و امارات هرگونه انتقال کالا به قطر را به صورت کامل قطع کرده اند و مرزهای خود را به روی این کشور بسته اند.
    پس از این اتفاق، ایران، ترکیه و عمان در ردیف اول تامین کنندگان کالاهای ضروری و موادغذایی قطر قرار گرفتند اما قطر نسبت به ایران از موقعیت بهتری برخوردار است.
    ایران به لحاظ جغرافیایی بسیار نزدیک تر از ترکیه به قطر است.
    ایران به دنبال تقویت روابط تجاری با قطر است اما کالاهای ترکیه نسبت به کالاهای ایرانی از کیفیت بهتر و قیمت کمتری برخوردارند.
    "أحمد بن جاسم بن محمد آل ثانی" وزیر اقتصاد و تجارت قطر که سخنران نشست تجار ترکیه و قطر در ازمیر بود دراین باره گفت: حجم مبادلات تجاری قطر با ترکیه در نیمه نخست سال میلادی جاری شاهد رشد بالایی بود و در این مدت از یک میلیارد ریال قطر (547 میلیون دلار) بیشتر بوده است.
    "نهاد زیپکچی" وزیر اقتصاد ترکیه نیز گفت کشورش به دنبال ایجاد تجارت و سرمایه‌گذاری‌های پایدار مبتنی بر پایه‌های استوار با قطر است.
    در این گزارش مسیر دقیق این خط دریایی میان دو کشور مشخص نیست اما اگر این دو کشور بخواهند تنها از مسیر آبی استفاده کنند باید مسیر طولانی را بپیوندند.
    بندر درینجه در استان قوجا ایلی در منطقه دریاچه مرمره یعنی در شمال غربی ترکیه است. این منطقه بین دریای سیاه و مدیترانه قرار دارد و کشتی‌ها باید مسافت 10  روزه را طی کنند تا وراد خلیج فارس شوند. این مسیر از دریای مرمره شروع می‌شود و پس از گذر از دریاهای اژه، مدیترانه، سرخ، خلیج عدن، دریای عمان به خلیج فارس می‌رسد که قطر در ساحل آن قرار دارد.